Quirijnen Consult

Voor de goede orde

Met ingang van 1 januari 2022 is een nieuwe bekostiging voor de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) ingevoerd: het zorgprestatiemodel. Het zorgprestatiemodel is ontwikkeld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De inhoud van de psychologische zorg in de GGZ is door deze wijziging niet veranderd, maar de bekostiging ervan wel.

Binnen de GGZ werd sinds 2014 een onderscheid gemaakt in de mate van intensiteit van de problemen en de benodigde zorg. De behandeling van lichte tot matige (niet complexe) psychische problemen vond plaats binnen de Generalistische Basis GGZ (GB-GGZ). In het geval van zwaardere en meer complexe psychische problemen, geschiedde dat binnen de Gespecialiseerde GGZ (S-GGZ).
Binnen de GB-GGZ werden zorgzwaarteproducten gehanteerd, binnen de S-GGZ Diagnose Behandelingscombinaties (DBC’s).

Het zorgprestatiemodel heeft het stelsel van zorgzwaarteproducten en DBC’s met ingang van 1 januari 2022 vervangen. Bekostiging geschiedt vanaf 2022 niet meer op basis van een pakket of traject, maar op basis van het daadwerkelijk aantal consulten, de duur van de consulten en het type consult (diagnostiek of behandeling). Daarnaast is er geen standaardtarief per consult meer, maar heeft elke soort behandelaar een eigen tarief. Het tarief van een klinisch psycholoog zal bijvoorbeeld hoger zijn dan het tarief van een GZ-psycholoog.

De maximumtarieven die gelden, worden vastgesteld door de NZa.
De zorgverzekeraars keren variabele percentages van deze maximumtarieven uit.

Jac heeft contracten met zorgverzekeraars. Declaraties worden derhalve rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar ingediend en niet bij u. Wel komen de kosten van de behandeling ten laste van uw eigen risico. Het eigen risico is het bedrag dat u moet betalen als u zorgkosten maakt (zoals kosten voor ziekenhuis, fysiotherapie, medicatie, maar niet de huisarts). U betaalt dus  zelf de eerste €385;- (of meer, als u daarvoor gekozen heeft).

Als u de zorgverzekeraar niet wil aanspreken voor vergoeding van de behandeling, dan wordt u beschouwd als een zogenaamde zelfbetaler. Er gelden dan dezelfde NZa tarieven als hierboven genoemd, alleen betaalt u de nota zelf.

No show
Als u niet 24 uur van te voren afzegt, dan kan Jac u een nota sturen. Jac bespreekt deze kwestie altijd met u persoonlijk, want hij erkent uiteraard situaties van overmacht, door bijvoorbeeld ziekte, verkeersperikelen en dergelijke. Daarnaast kan het voorkomen dat hij een fout in zijn agenda heeft gemaakt.

In het geval hij zich toch genoodzaakt ziet u een nota te sturen, hanteert hij een no show tarief voor een gemiste sessie ten behoeve van diagnostiek dan wel een no show tarief voor een gemiste behandelsessie.

Verwijzing
Een verwijsbrief van uw huisarts is vereist om in aanmerking te komen voor vergoeding door de zorgverzekeraar.

Terugkoppeling verwijzer
In principe vindt schriftelijke terugkoppeling plaats naar de verwijzend huisarts; bij aanvang, over de visie op de gepresenteerde problematiek alsmede het behandelplan, aan het einde, over het behandelverloop alsmede de bereikte resultaten.

ROM
Routine Outcome Monitoring, ROM, is het meetbaar maken middels vragenlijsten van wat er in de behandeling gebeurt. De behandelaar verkrijgt gegevens over de toestand en evolutie van de individuele cliënt, op basis waarvan de behandeling kan worden gestaakt, succesvol kan worden afgesloten of kan worden bijgesteld. ROM geldt als criterium voor een kwalitatief goede praktijkvoering. Zorgverzekeraars stellen ROM als voorwaarde voor vergoeding. In de praktijk betekent dit dat van u wordt gevraagd tenminste aan het begin en aan het einde van de behandeling een digitale vragenlijst in te vullen.

Daarnaast dient bij beëindiging van de behandeling de mate van uw tevredenheid met de behandeling te worden bepaald, eveneens met een digitale vragenlijst.

Dossier- en privacyreglement
Er wordt een dossier aangelegd in een digitale omgeving. Daartoe wordt gebruik gemaakt van de software van 1nP. Het dossierreglement alsmede het privacyreglement zijn opgesteld door 1nP.

Wet klachten en geschillen zorg
In het kader van Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is elke zorgaanbieder die zorg verleent vanuit de Zorgverzekeringswet en Wet langdurige zorg verplicht om een klachtenregeling, klachtenfunctionaris en een geschillenregeling te hebben. Ook andere zorg die de cliënt zelf betaalt, kan onder de Wkkgz vallen.
P3NL heeft namens de bij haar aangesloten verenigingen een klachten- geschillenregeling voor vrijgevestigde zorgverleners opgezet die voldoet aan de Wkkgz.

Jac is aangesloten voor de klachten- en geschillenregeling.

'Briefje van de dokter'
Van Jac heeft u gehoord dat hij geen verklaring afgeeft waarmee een direct materieel of juridisch belang is gemoeid. Dat wil zeggen een verklaring die u wilt gebruiken in bijvoorbeeld een juridische procedure of wanneer u een aanvraag voor een bepaalde voorziening wilt doen.
Met de weigering een dergelijke verklaring af te geven, handelt Jac conform de regels die zijn opgesteld door zijn beroepsvereniging: het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP).
Het NIP heeft als standpunt dat een behandelend psycholoog geen verklaringen afgeeft over een eigen cliënt waarin het psychisch functioneren van de cliënt wordt beoordeeld vanwege materiële of juridische doeleinden.

Kwaliteit
Door de beroepsregistraties (BIG) en lidmaatschappen (NIP en VGCt) is Jac gehouden aan de beroepscode van de betreffende beroepsverenigingen.
Informatie over de bijbehorende wet- en regelgeving vindt u bij de betreffende beroepsverenigingen.

Waarneming
De wet vereist dat er waarneming geregeld is in het geval van onverwachte langdurige afwezigheid. Hierdoor is de continuïteit van uw behandeling in het geding. Mocht dit zich voordoen, dan wordt u gebeld door een collega die bespreekt wat voor u de mogelijkheden zijn.

Jac wordt waargenomen door mw dr Y.L.S Smith, klinisch psycholoog & klinisch neuropsycholoog

Waarneming geldt niet als Jac afwezig is door bijvoorbeeld vakantie of studie. U kunt hem dan gewoon per email of telefoon bereiken.

Kwaliteitsstatuut
Zorgaanbieders, belangenbehartigers van patiënten, beroepsgroepen in de GGZ en zorgverzekeraars hebben een model kwaliteitsstatuut GGZ opgesteld. Dit beschrijft wat zorgaanbieders moeten regelen op het gebied van kwaliteit en verantwoording om binnen de Zorgverzekeringswet curatieve GGZ te mogen verlenen. Het statuut bepaalt onder andere welke beroepsgroepen in verschillende onderdelen van de GGZ als regiebehandelaar op mogen treden. Het model kwaliteitsstatuut GGZ is op 31 maart 2016 door het Zorginstituut Nederland  opgenomen in het Register voor kwaliteitsstandaarden.

Vanaf 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van GGZ in de Zorgverzekeringswet verplicht om een kwaliteitsstatuut te hebben. De verplichting geldt zowel voor vrijgevestigde aanbieders als voor instellingen. Het model kwaliteitsstatuut GGZ geeft aan wat er in deze kwaliteitsstatuten geregeld moet zijn. Het is een dynamisch document, en zal daarom regelmatig worden geëvalueerd en worden aangepast. Ook is het zo opgesteld dat het ook toegepast kan worden in andere delen van de (geestelijke) gezondheidszorg zoals de kinder- en jeugd-GGZ, de langdurige zorg en de overige zorg.

Jac beschikt over een kwaliteitsstatuut.

Avg
Jac hecht belang aan de bescherming van persoonsgegevens. Hoe met informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon wordt omgegaan, zoals bedoeld in de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg) staat beschreven in zijn privacystatement.